top of page

Vind je geen antwoord op je vraag, dan kan je deze steeds stellen via het contactformulier.

Vragen worden enkel beantwoord tijdens weekdagen.

LET OP: voor medische vragen kan je enkel telefonisch terecht tijdens de openingsuren van de wachtdienst.

Wat hou ik bij de hand als ik bel voor een afspraak? - Je rijksregisternummer - Je adres : postcode, straat en huisnummer - De naam van je huisarts - De reden van je oproep

Voor welke raadplegingen kan ik terecht op de wachtpost? - Je kan terecht voor gezondheidsproblemen waarmee je niet kan wachten tot de volgende werkdag van uw huisarts - Een wachtpost is geen vervanger van uw huisarts Bij afwezigheid van uw huisarts dient een vervangend arts de raadplegingen over te nemen - Je kan NIET terecht op de wachtpost voor verlenging van medicatie of arbeidsongeschiktheidsattesten, allerhande (sport)attesten, ...​

Mijn kind is jonger dan 6 maanden, kan ik terecht bij de wachtdienst? - Tijdens de weekendwacht op onze wachtposten kan je niet terecht, je zal verwezen worden naar de spoeddienst die indien nodig de pediater van wacht oproept​

Wat breng ik mee als ik naar de wachtpost ga?   - Identiteitskaart of Kids ID of ISI+ kaart - Je bankkaart - Je lijst met geneesmiddelen die je neemt

Kan ik telefonisch een vraag stellen aan een arts? - Als de onthaalmedewerker aan de telefoon je niet verder kan helpen, kan je doorgeschakeld worden naar een arts om te bepalen wat er verder dient te gebeuren

Wanneer komt een arts op huisbezoek? - ​Huisbezoeken worden enkel uitgevoerd voor niet mobiele patiënten - Er kan geen tijdstip doorgeven wanneer de arts zal langskomen., dit hangt af van de drukte  - Dringende huisbezoeken krijgen voorrang

Hoe verloopt een bezoek aan de wachtpost? - Kom stipt op tijd - Je meldt je aan bij aan de balie bij de onthaalbediende - Indien er te veel volk aanwezig is aan het onthaal of in de wachtzaal wacht je even buiten - Met je eID wordt je ingeschreven - Een arts komt je halen voor de raadpleging - Na de raadpleging ga je terug naar de balie - Je betaalt aan de balie - Je krijgt eventueel documenten mee - Je kan nu de wachtpost verlaten

Hoeveel moet ik betalen? - De wachtpost volgt de conventie-tarieven, je vindt deze op de website van het RIZIV - Als je in orde bent met je Belgische mutualiteit betaal je enkel het remgeld, anders betaal je het volledige bedrag

Moet ik betalen als een arts mij telefonisch advies geeft? - Ja, je zal hiervoor een factuur ontvangen voor het remgeld dat je dient te betalen voor de telefonische consultatie - Wil hiervoor jouw mailadres doorgeven aan onze medewerker

Hoe kan ik betalen? - Voor de veiligheid vragen wij uitdrukkelijk om enkel met je bankkaart te betalen, ook voor kleine bedragen - Indien je niet kan betalen ontvang je nadien een factuur voor het remgeld dat je dient te betalen - Het systeem derde betaler of facturatie aan zorgcentra wordt standaard toegepast

Opvolging door je eigen huisarts - Je eigen huisarts krijgt steeds een medisch verslag van de consultatie - Je krijgt zelf alle nodige voorschriften en attesten mee - indien nodig krijg je een verwijsbrief voor een bezoek aan het ziekenhuis of een specialist - Volg het advies van de dokter van wacht als hij/zij vraagt om zo snel mogelijk je eigen huisarts te raadplegen

Krijg ik een bewijs van betaling ? - Indien je in orde bent met de mutualiteit ontvang je digitaal een bevestiging van je betaling indien je dit hebt ingesteld in je burgerprofiel (zie burgerprofiel.be) - Je krijgt geen papieren bewijs meer

Ik heb een bewijs nodig van mijn betaling voor mijn hospitalitieverzekering - Je vraagt dit aan het onthaal bij de betaling na de raadpleging of aan de arts tijdens het huisbezoek - Indien beschikbaar krijg je dit mee of dit wordt je nadien per mail overgemaakt - Je kan steeds via het contacformulier een bewijs van betaling opvragen

Ik moet later nog attesten of documenten laten invullen - Hiervoor kan je terecht bij je eigen huisarts - Alle huisartsen die wachten doen werken in een beurtsysteem en zijn enkel tijdens het tijdstip van hun eigen wachtdienst beschikbaar

Krijg ik medicatie voorgeschreven? - Ja, maar enkel beperkt tot je terug bij je eigen huisarts terecht kan - Voor verslavende medicatie kan je niet terecht bij de wachtdienst

Hoe krijg ik een voorschrift voor medicatie? - Je medicatie wordt digitaal voorgeschreven op je eID - De apotheker kan via je eID het voorschrift lezen - Enkel in uitzonderlijke gevallen krijg je een papieren voorschrift mee

Kan ik een attest krijgen voor arbeidsongeschiktheid (ziekteverlof)? - Ja maar enkel voor een beperkt aantal dagen tot je terug terecht kan bij je eigen huisarts - Voor verlenging van je ziekteverlof dien je een afspraak te maken bij je huisarts

bottom of page